عکاسی بهمثابۀ عملی تئاتری تحلیل و بررسی کتاب صحنهآرایی در عکاسی
نویسنده
چکیده مقاله:
در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیینشده، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب صحنهآرایی در عکاسی بپردازیم. روش این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول چهارگانۀ کتاب سعی میشود خاستگاه، اثرگذاری، فواید، و کاستیهای کتاب بررسی شود. در مسیر تحلیل و تحقیق مشخص میشود که این کتاب بهمناسبت برگزاریِ نمایشگاه عکسی در کشور کانادا منتشر شده است، و فصلهای چهارگانۀ کتاب هریک از منظری خاص به موضوع صحنهآرایی در عکاسی نگریستهاند. مواردی چند مانند نقشهای سهگانۀ بازیگر، روایتگر، و هنرمند برای عکاس، و عکاس بهمثابۀ داستانپرداز، توضیحِ عکاسی زنده، و نمونههایی از صحنهآرایی برای عکسهای بسیار معروف در حوزۀ مستند اجتماعی درزمرۀ نوآوریهای کتاب بهحساب میآید. بااینوصف، تجمیع آرای گوناگون مطرحشده درقالب یک کتاب همگون نیست، و بدون نتیجهگیری نهایی بهپایان میرسد. کتاب بهصورت مراجعۀ موردی و موضوعی به ابعاد سبکی و تاریخیِ عکاسی صحنهآراییشده موفق عمل میکند، اما بهتنهایی نمیتواند تمامی موارد تاریخی و سبکیِ این حوزه از عکاسی را نمایندگی کند. ترجمه، ویرایش، کیفیت چاپ، و صفحهآراییِ کتاب از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در نبود منابع مناسب و کافی از این دست در جامعۀ فارسیزبان، این کتاب برای علاقهمندان و دانشجویان عکاسی مفید است.
منابع مشابه
آیا هر نظریهای دربارۀ عکاسی عملی انتقادی است؟ نگاهی به کتاب عکاسی: درآمدی انتقادی
این متن تلاش میکنددر چارچوب سنجههای تعیین شده به تحلیل و نقدکتاب بپردازد. کتاب دربرگیرندهی حجم وسیعی از اطلاعات گسترده و متنوع و جدیدِ مرتبط با نظریهپردازی در عکاسی است. کتاب دارای ۷ فصل و یک پیوست مفصل است. نویسندگان هریک بر موضوعی خاص در عکاسی معاصر تمرکز دارند. پس از بررسی فرمی و محتوایی کتاب، مشخص شد که کتاب بهخوبی توانسته بخش بزرگی از دغدغههای امروز عکاسی را روشن سازد. ارجاع فراوان به...
متن کاملعکاسی و فرهنگ عمومی
انسان در سراسر تاریخ، برای برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش کرده است و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر یکی از مهمترین راههای بیان اندیشه و افکار او بوده است. همانطور که در طول قرون گذشته موفق شد زبان و کلام را بهدرستی درک کند و با تسلط کامل از آنها استفاده کند، دستیابی به سواد تصویری نیز برای انسان امروز مستلزم فهم نکات خاصی است. در جهان امروز با عقبگردی ب...
متن کاملارزش شناختی در عکاسی
آنچه مقالهی حاضر میکوشد بدان پاسخ دهد، این پرسش است که آیا عکاسی میتواند بهعنوان منبعی برای شناخت محسوب گردد یا خیر؟ اندیشمندان حوزهی عکاسی با استناد بر جنبهی عینی شکلگیری تصویر عکاسی که دیگر اشکال بازنمایی تصویری از آن بیبهرهاند، کوشیدهاند بر رابطهی میان عکاسی، دانش و شناخت صحه بگذارند. در مقابل، عدهای عکاسی را نیز بهمانند دیگر اشکال تصویرسازی، چندان هم فرایندی عینی ندانسته و بر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 5
صفحات 39- 60
تاریخ انتشار 2019-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023